Narodili se, aby přežili - Recenze

Autor: Wendy Holden
Originál: Born Survivors
Počet stran: 312
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Mladá Fronta
Anotace: Připomínka válečné hrůzy se šťastným koncem. Tři mladé matky a jejich neobyčejné příběhy odvahy, utrpení a přežití. Mezi milionem obětí holokaustu, které byly v roce 1944 poslány do koncentračního tábora Osvětim-Birkenau, prošly Priska, Rachel i Anka jeho branami s tajemstvím – všechny tři právě otěhotněly, a svému osudu musely čelit samy, bez manžela. S obrovským strachem z budoucnosti, poté, co už ztratily tolik svých blízkých, se tyto mladé ženy upnuly k tomu jedinému, co jim v životě zbylo: zachránit sebe a své nenarozené dítě. Jedna z matek pocházela z Třebechovic pod Orebem, druhá z Bratislavy a třetí z polské Lodže. Kniha mapuje neuvěřitelné příběhy těchto tří žen – nejdříve do Osvětimi, pak do německého pracovního tábora, kde, polomrtvé hlady a udřené z nelidské práce, se snažily zakrýt svůj zdravotní stav. A nakonec je čekala pekelná 17denní cesta vlakem s tisíci dalšími vězni přes západní a jižní Čechy do tábora smrti v rakouském Mauthausenu. A když už se zdálo, že tuto cestu nepřežijí, podařilo se několika hrdinům z Horní Břízy dát potřebným trochu jídla a vody.

Můj názor: Období druhé světové války, diktátorství, koncentračních nebo uprchlických táborů, to jsou témata, ze kterých se dá čerpat spoustu námětů a příběhů. Jedním z nich je i kniha, kterou vám představuji dnes. Kniha, která pojednává o třech těhotných mladých židovských ženách, které byly odvlečeny do koncentračních táborů. A podařilo s jim přežít, donosit své děti a dočkat se konce války.

Příběh popisuje život Prisky, Anky a Rachel předtím, než byly odvlečeny do koncentračního tábora, poté v židovských getthech, v samotných koncentračních táborech i ve světě po válce. Nahlédnout můžeme také do života jejich dětí, jejich dalších osudů a také se setkáme se dny, kdy jejich příběh skončil.

Každá z žen byla jiné národnosti, jedna byla Češka, druhá Slovenka a třetí Polka. Všechny měly společné několik věcí, byly mladé, vzdělané, s láskou vdané a také těhotné. Z důvodu jiných národností žen, můžeme také vidět různé zacházení s židy z různých států. Ač byly některé rozdíly minimální, jiné byly obrovské. Byla to velmi krutá doba.

Kniha nám přináší opravdu emočně silné životní osudy našich hlavních postav. Obsahuje spoustu historických faktů, takže pro ty, kteří nemají rádi historii, to určitě nebude. Naopak nadšence kniha potěší a bude pro ně dalším pohledem na celou věc. Určitě je to také úplně jiný další pohled na druhou světovou válku, vyhlazovací holocaust, zacházení s židovskými rodinami a poté jejich návratu do společnosti. Pokud bude knihu číst nějaká stávající nebo očekávající maminka, mohlo by ji to zasáhnout více než ostatní. Těm bych to tedy nedoporučovala, pokud nejsou nějaké nadšenkyně.

Knihu jsem si chtěla pořídit, už v květnu když vycházela, jak jsem zmiňovala ve svém článku (Co se chystá v květnu 2016), když mi poté přišla, jako recenzní výtisk překvapilo mě jak je velká. Je také doplněna o spoustu dobových fotografií, sbírku jmen padlých příbuzných hlavních hrdinek, hlavně jejich manželů. Kniha byla sepsána na základě paměti Evy, Marka a Hanny - dětí Prisky, Rachel a Anky. Tito "váleční sourozenci" se několikrát sešli, a i když spolu nevyrostli, měli k sobě údajně jakési zvláštní pouto.

Narodili se, aby přežili, je určitě kniha s předvídatelným koncem. Ovšem takovéto knihy se nečtou kvůli překvapivého konce, ale kvůli samotnému příběhu, který se mi líbil. Nejvíc mě na celé té knize děsí to, že je to vše podle skutečných událostí. Víceméně jsem se nedozvěděla nic nového, až na pár drobností jak se například zacházelo s těhotnými ženami v koncentračních táborech atd. To se totiž ve škole běžně neučí.

Závěrem bych knihu doporučila každému koho toto téma, alespoň malinko zajímá. Určitě to stojí za přečtení, pokud máte rádi knihy z historie, či nějaké „fakta“ atd. Já knihy tohoto typu nevyhledávám, ale líbilo se mi to. Zaujalo mne to, a chtěla jsem stále vědět, jaký osud potká naše hrdinky na dalších stránkách.
Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji zastoupení nakladatelství Mladá Fronta. Knihu si můžete zakoupit zde.

,