20. srpna 2016

Jackaby - Recenze

Autor: William Ritter
Originál: Jackaby
Počet stran: 280
Nakladatelství: Host
Anotace: Příběh detektiva, který se specializuje na paranormální jevy, překypující troufalým vtipem a notnou dávkou hrůzy ve stylu Doktora Who a Sherlocka Holmese. Abigail Rooková právě přicestovala do Nového Fiddlehamu v Nové Anglii. Píše se rok 1892 a ona nutně potřebuje najít práci. Potkává R. F. Jackabyho, detektiva objasňujícího neobjasnitelné, jehož bystré oko si všímá všeho neobvyklého - což zahrnuje i pozorování nadpřirozených bytostí. Abigail má zase jiný dar, dokáže si všímat obyčejných, ale podstatných detailů, takže se na místo Jackabyho asistentky výborně hodí. Hned během svého prvního dne v novém zaměstnání se Abigail ocitne uprostřed napínavého případu: ve městě řádí sériový vrah. Policie je přesvědčená, že se jedná o běžného kriminálníka, ale Jackaby si je jistý, že je to nelidská stvůra, jejíž existenci policie - s výjimkou mladého pohledného detektiva Charlieho Canea - vytrvale popírá.

Můj názor: Detektivní příběh mistra nepřirozených jevů pana Jackabyho mě upoutal na první dobrou. Obálka je nádherná! Vidíme na ni Jackabyho, tedy alespoň tak si ho představuji já, a dívka v rudých šatech je, jak později zjistíme, Abigail Rooková naše hlavní ženská hrdinka. Knihu jsem dále vídala na nejrůznějších fotkách, v recenzích a stále více jsem se na ni těšila. Lidská psychika funguje tak, že touží po tom, co vidí opakovaně, a je to něco, co toho člověka zajímá (kouzlo marketingu). Když jsem odjížděla na prázdninovou cestu po Jižní Moravě, řekla jsem si, že je ten správný čas si Jackabyho přečíst. Neudělala jsem chybu.

Příběh je vyprávěn ich formou z pohledu Abigail. Ab mi byla sympatická už od začátku, byla to britka, která toužila po dobrodružství. Rodiče prahli po akademickém vzdělání, ona však chtěla jít po stopách svého otce, a tak si své studium zaměřila na archeologii. Ovšem v devatenáctém století archeologie nebyla práce pro dámu, a tak začalo jedno velké dobrodružství.

Jackaby mi připomínal chování mého dávného známého. Říkal věci, u kterých jste si prostě nemohli být jistí, jestli je myslí vážně nebo ne. Já jsem tedy častokrát pochybovala, a nevěděla jsem co brát vážně a co ne. Protože na jednu stranu to vlastně dávalo smysl, a na tu druhou to byl takový výmysl, až se nechce věřit, co autor vymysel. Nevím, jestli to tak viděli i ostatní. Jinak mi Jackaby opravdu připomínal Sherlocka Holmese, jak je zmíněno na samotné obálce knihy. Ovšem Jackaby je Holmesova sarkastičtější verze. Doctora Who nesleduji, ani nečtu, takže s tím nemohu porovnat.

Kapitoly jsou tak akorát dlouhé, i když někdy až nesmyslně rozdělené. Mám ráda, když každá kapitola obsahuje něco nového, nebo se odehrává někde jinde či někdy jindy atd. v této knize tomu tak nebylo vždy. Několikrát byla „uprostřed“ scény kapitola roztrhnuta. Kniha se četla sama, rychle, svěže. Nenudila jsem se, naopak několikrát jsem se pousmála. Pokud vás kniha zaujala anotací nebo obálkou, tak bych se jí nebála.

Knihu bych určitě nemohla doporučit někomu, kdo nemá ráda nadpřirozené jevy, fantasy, duchy, kouzla apod., jelikož tohohle tématu se kniha týká dost výrazně. Pokud jste typ, který nějak nemusí magii, ale má rád fantasy, různé věci, které si může představovat sám a tak, tak vám by s mohla líbit. Samozřejmě musíte počítat i s tím, že je to detektivní příběh. Pokud jste milovníky knih tohoto typu, tak je to pro vás nutnost. Já za sebe mohu knihu doporučit, i když žádný výrazný milovník nejsem.

,