25. května 2016

Pusinka - Recenze

Autor: Sophie Hannah
Originál: Little Face
Počet stran: 320
Nakladatelství: Ikar
Anotace: První román, ve kterém se čtenářům představují policisté Charlie Zailerová a Simon Waterhouse. Jen na pár hodin si Alice Fancourtová odskočila od svého dvoutýdenního miminka. Starost o malou Florence svěřila svému manželovi. Jakmile však po návratu vstoupí do dětského pokoje, jako by se propadla do zlého snu. Trvá na tom, že dítě, které leží v postýlce, není její dcera. Její manžel David tvrdí, že Alice buď lže, nebo se zbláznila. Jenže Alice ví, že musí policii přesvědčit, než bude příliš pozdě…

Můj názor: Zmizení dítěte musí být jistě šokem pro každého rodiče. Zmizí něco, o co se staráte, něco co si vychováváte, něco co je jednoduše vaše a nikoho jiného. Výměna dětí není v moderní době úplně nereálná, a tak motiv tohoto díla není úplně zapovězen. A rozhodně si autorka vybrala něco, co nenít tak často zpracováváno. Přestože Pusinka jako první díl detektivní série Spilling CID, vyšla u nás až jako třetí v pořadí, sklidila velký úspěch. Dále z této série u nás vyšel druhý díl s název Ztráty a lži, a devátý díl pod názvem Bludná sdělení. Pusinka je zároveň autorčinou prvotinou, a tak zde není úplný soulad všech informací. (Ano nechápu, proč u nás tato série vychází takto zajímavým způsobem)

V knize se prolínají dvě dějové linie. Jedna z pohledu Alice Fancourtové, která svůj příběh vypráví v ich-formě. Druhá linie je pak v er-formě, ovšem vypráví ten samý případ z pohledu detektivů Simona a Charlie, a také se v ní mužský vyšetřovatel Simon vrací do minulosti. Části, které byly z pohledu detektiva Simona Waterhause mě moc nebavily a později jsem je už nečetla ani tak pozorně. Nejvíce mě bavila přítomnost, ovšem setkala jsem se i s opačnými názory. Záleží na vkusu.

Asi ve třetině/polovině knihy jsem odhadla pachatele a dá-li se to tak nazvat i celou zápletku. Poslední dobou se mi u knih s detektivními prvky stává, že pachatele nebo motiv odhadnu dříve než ostatní čtenáři. Nevím, zda je to neustálou podobností všech knih nebo na to mám prostě nos.

Nemůžu se rozhodnout, zda se mi postavy zdály dostatečně propracované či ne. Vivienne byla "klasická" tchýně, která ovšem tak trochu toužila po vnoučatech, ale ne po jejich matkách. Vlastně něco jako zlatokopka ovšem v trochu jiném významu - snad chápete. Prostě vypočítavá dáma v jistých letech. Aliciin manžel David byl typický maminčin mazánek, který se v situaci, kdy by se měl postavit za manželku, zastal své matky. Jedna žena mu umřela, syna v podstatě vychovává jeho matka, a když se jeho současná žena začne hroutit, je mu to vlastně docel jedno. Alice byla poměrně chytrá mladá žena, ovšem její osudovou chybou byl výběr, svatba a dítě Davide. Tedy alespoň z mého pohledu. Alice byla rozhodně chytrá žena, vše měla důkladně promyšlené (stejně tak i Vivienne), snažila se dokázat něco co nikomu jinému před ní, a zároveň zachránit vlastní rodinu. Alice byla rozhodně žena se srdcem. Charlie Zailerová seržantka, spolupracovnice Simona, a jedna z hlavní vyšetřovatelské dvojice celé série Spilling CID, mi v této knize nepřišla nějak výrazná. Tudíž k ní nemám moc co říct. Nepříčila se mi, ale zároveň není mou oblíbenou postavou.

Pusinka se tváří jako thriller což ovšem musím vyvrátit, označila bych to spíše jako hodně psychologický román s detektivními prvky. Knihu bych doporučila všem, které zaujala anotace. Nezáleží na tom, jaký žánr normálně preferujete. Ovšem čerstvým maminkám či nastávajícím bych tuto knihu rozhodně nedoporučovala. Nikdo přece nechceme být paranoidní, že ano. I pokud si někdo myslí, že by to zvládl, tak lidská psychika je nevyzpytatelná.
Za poskytnutí knihy k recenzi jsem velice vděčná eshopu Megaknihy.cz, knihu si můžete zakoupit zde. Snad nejlevněji v internetovém knižním rybníčku!

, ,