Analfabetka, která uměla počítat - Recenze

Obsahuje popis děje - SPOILER.

Autor : Jonas Jonasson

Originál : The Girl Who Saved the King of Sweden

Rok vydání : 2014 hardback (2015-paperback)

Počet stran : 414

Nakladatelství : Panteon

Anotace : Nombeko začala pracovat v pěti letech jako vynašečka latrín na předměstí Johannesburgu, v deseti letech osiřela. Nic nenasvědčovalo tomu, že by neměla prožít svůj život v jedné z chatrčí největší chudinské čtvrti světa a pak tu předčasně umřít, nikým nepostrádaná. To by ale nebyla Nombeko – analfabetka, která uměla počítat. Osud i její talent ji zavedou až do mezinárodní politiky, na druhou stranu zeměkoule, ke dvěma identickým a zároveň velmi odlišným bratrům. Během jejího dobrodružného putování se jí podaří zamotat hlavu agentům nejobávanější tajné služby nebo být unesená ve špinavém náklaďáku na převoz brambor. A tím to zdaleka nekončí...

Moje recenze : Příběh začíná v době, kdy byla mladá černošská dívenka Nombeko „zaměstnána“ ve společnosti, která vynášela latríny, když jí bylo 14 let srazilo ji auto a ona dostala trest 7 let za ostatním drátem, ve skutečnosti tam strávila 11 let. Mezitím pomáhala inženýrovi Westhuizenovi, který byl tak trochu alkoholik závislý na brandy. On dohlížel nad sestrojením šesti jaderných bomb, a jelikož to nějak nepostřehl bomb se vyrobilo sedm. Nombeko dělala inženýrovi uklízečku a mezitím mu radila, i při schůzkách a různých jednáních. V těchto částech jsme v Jihoafrické Republice.

Mezitím se ve Švédsku narodila dvojčata Holger a Holger (1 a 2), Holger 2 úředně neexistoval, protože jeho otec Igmar (posedlý setkání s králem), chtěl druhé dítě zatajit. Matka Henrietta byla v domácnosti, a když děti povyrostly, byl Holger 1 celý otec, hloupý a posedlý a Holger 2 chytrý a inteligentní, přesný opak svého bratra. V chození do školy se střídali.

V dospělosti se Nombeko  podařilo utéct do Švédska, kde se seznámila s dvojčaty. Nombeko měla s sebou i jednu z jaderných bomb, zbytek z nich byl zničen. Chtěla aby byla bomba zničena, ale nikdo s ní o tom nechtěl mluvit a tak později až když byl ve Švédsku čínský prezident, náhodou její známý dostali Holger 2 a Nombeko příležitost být s králem a ministrem. Ti spolu zažili několik dobrodružství, nakonec to s bombou dopadlo dobře. Holger 1 měl také přítelkyni, protestantku Celestine.

Upřímně jsem vůbec nevěděla co čekat od konce celé knihy, nebyla tam nějaká velká zápletka, žádná hlavní otázka, tajemství prostě nic.. Končí to splněním Nombečina přání přestože jí bylo už 47 let, Celestine také potkal podobný osud, bratři konečně začali existovat oba dva, a Nombeko už nebyla uprchlice. Snad jsem vám neřekla úplně všechno, bez spoilerů takhle kniha popsat nejde (snažila jsme se!)

Analfabetka, která uměla počítat je příjemný, a milý příběh, který vás provede různými osobami, různých národností a postavení. Příběh je čtivý, ubíhá rychle a skoro nemá žádnou zápletku. Doporučila bych ho spíše pro oddychové čtení, protože u něj díky jednoduchému ději nemusíte moc přemýšlet.

Tímto bych chtěla poděkovat webu knihy.idnes.cz za poskytnutí recenzní e-knihy!
Knihu zakoupíte ZDE, E-knihu ZDE.

Hodnocení :